Onze blog

Home // SEO tips // SEA of SEO: waar kies jij voor?

SEA of SEO: waar kies jij voor?

Als eigenaar van een website kun je op verschillende manieren bezoekers naar je website genereren. Zo kun je onder andere je website optimaliseren voor de zoekmachines, kan je adverteren in de zoekmachines of kan je een social media campagne starten. SEA en SEO zijn beiden gelieerd aan de zoekmachine. Beide varianten hebben zo haar voor- en nadelen. Aan de hand van dit blogbericht kun je zelf een keuze maken tussen deze twee varianten. Beide inzetten kan natuurlijk ook.

Wat is SEA?

SEA staat voor search engine advertising en dat wil simpelweg zeggen dat je adverteert met je website in de zoekmachines. Je website is daarmee direct zichtbaar bovenaan in de zoekresultaten. Zodra een bezoeker klikt op jouw link, betaal je een bepaald bedrag voor deze klik. Dit staat ook wel bekend als de cost per click (cpc).

De plaatsing van deze advertenties gaat op basis van een veiling. De vier websites die het meeste geld bieden, krijgen een plek tussen de advertenties. Het bedrijf die het hoogste bedrag biedt staat in principe bovenaan. Echter zijn er ook nog een aantal andere factoren die meespelen in het zoekmachineadverteren. Als veel mensen jouw advertentie aanklikken, is deze blijkbaar interessant. Dat beloont Google jou ook, want dan weten zij dat men sneller een advertentie aanklikt. Daar verdienen zij ook weer aan. Daarom is het zaak om je advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Vermeld USP’s en voorzie de advertentie van een aantrekkelijke tekst.

Wanneer kies ik voor SEA?

Als je liever voor SEA kiest, kies je in principe voor direct resultaat. Je betaalt een bepaald bedrag per klik en daar is een maandelijks budget voor nodig. De prijs per klik kan ontzettend verschillen per zoekwoord. Hoe meer concurrentie er op een bepaald zoekwoord is, hoe duurder de kosten per klik zijn. Zo zijn termen als ‘energie vergelijken’ of ‘hypotheek afsluiten’ ontzettend duur.

Vaak is het verstandig om een bepaald budget per maand af te spreken. Begin eens met een tientje per dag, zodat je niet meer dan 300 euro per maand uitgeeft. Als iedere klik dan dan een euro kost, kun je tien klikken per dag naar je website genereren. Je kunt er ook voor kiezen om het budget in een keer open te zetten. Het nadeel is echter dan dat je in de rest van de maand niet meer getoond wordt. Zodra je advertentiebudget op is, is het immers op voor die maand.

Binnen het adverteren heb je nog weer verschillende mogelijkheden. Zo kun je niet alleen adverteren in de zoekmachines, maar kun je ook adverteren met behulp van banners op andere websites. Ook Google Shopping is tegenwoordig erg populair. Daarmee zie je direct een aantal afbeeldingen van een bepaald product.

Adverteren in de zoekmachines

In principe koop je een plek in de zoekmachines. Tegenwoordig zijn er maximaal vier plekken beschikbaar aan de bovenkant van de zoekmachines. De volgende term is erg concurrerend en de volgende bedrijven moeten daarom ook flink in de buidel tasten per prijs per klik:

Adverteren in de zoekmachines

Adverteren op een andere website (display advertenties)

Naast het adverteren in de zoekmachines, kun je ook banners weergeven op andere websites. Deze display advertenties worden getoond op basis van het zoekverleden. Je zult misschien zelf weleens gemerkt hebben: je hebt net gezocht naar babyvoeding en vervolgens kom je allerlei advertenties tegen op bepaalde websites die je leuk vindt. Dat zijn de display advertenties van Google. Je kunt eenvoudige tekstadvertenties maken, maar je kunt ook banners aanmaken. Je bepaalt zelf waar je banners worden weergegeven. Daarmee kan je erg nauw segmenteren op onder andere interesses of demografie.

Wij hadden onze cookies en geschiedenis gewist uit onze browser en we gingen vervolgens op zoek naar babyvoeding. Toen we navigeerden naar de website van Nu.nl, zagen we direct al de volgende advertentie:

Kruidvat advertentie op nu.nl

Google Shopping

Google Shopping is nog een vrij nieuw advertentiemodel. Het werd namelijk pas per 11 juni 2013 geïntroduceerd. Google Shopping is een leuk alternatief als men op zoek is naar een specifiek product. Wil je graag hoverboards promoten? Dan kun je eenvoudig een productafbeelding instellen met een prijs. Je kunt ook vermelden dat je gratis verzending biedt. Bezoekers krijgen direct een goede indruk van je product. Bovendien betaal je alleen advertentietegoed, zodra iemand daadwerkelijk klikt op jouw advertentie. Onbewust zorgt het ook voor meer naamsbekendheid van je merk.

Hieronder een voorbeeld van Google Shopping:

Google Shopping voor Hoverboard

Je ziet dat steeds meer bedrijven kiezen voor Google Shopping ten opzichte van de advertenties daaronder. Uit onderzoek blijkt dat er een hoger doorklikpercentage op producten in Google Shopping.

Wat zijn de voordelen van SEA?

SEA kent verschillende voordelen, namelijk:

  • Je ziet direct resultaat, want je website staat gelijk bovenaan in zoekresultaten;
  • Er zijn talloze mogelijkheden waar je uit kunt kiezen, zoals advertenties in de zoekmachines, advertenties op andere websites en Google Shopping;
  • Je kunt je advertenties weergeven aan je doelgroep naar keuze;
  • Je kunt goed zichtbaar worden met je website op bepaalde zoekwoorden.

Wat zijn de nadelen van SEA?

Natuurlijk kent deze vorm ook een aantal nadelen, namelijk:

  • Adverteren kost maandelijks weer geld;
  • Als je niet adverteert, is je website ook niet zichtbaar;
  • Het is vooral een strategie voor op korte termijn;
  • Concurrenten kunnen – in principe – adverteren op jouw bedrijfsnaam;
  • Adblockers blokkeren advertenties en daarmee ben je niet zichtbaar. Steeds meer mensen gebruiken een Adblocker en dat percentage zal alleen maar groter worden.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization. Dat wil zeggen dat je op een organische manier hoge posities in de zoekresultaten behaalt. Google wil natuurlijk alleen de beste websites bovenaan zien in de zoekmachines. Daarom zijn er talloze factoren die worden meegerekend. Ook is de concurrentie iets waar je serieus rekening mee moet houden.

Met SEO kun je echter inspelen op een enorme wensenlijst. De kans dat je hoog vertoond wordt, is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Het kan echter een flinke klus zijn om te analyseren waar jouw website goed op gevonden kan worden én op welke zoektermen je hoog in de zoekresultaten kunt komen te staan.

 

Wanneer kies je voor SEO?

Wil je graag hoog komen in de zoekresultaten, zonder daarvoor iedere maand weer fors voor te moeten betalen? Dan kun je kiezen voor SEO. Met behulp van een goede SEO-strategie, kun je namelijk ontzettend hoog in de zoekresultaten komen. Echter zal je wel geduld moeten hebben voor deze strategie. Het duurt vaak iets langer voordat je echt resultaat ziet. Als je eenmaal een goede positie hebt veroverd, zal je deze positie ook niet weer zomaar kwijtraken.

Bovendien zet je SEO niet zomaar even ‘uit’: SEA kan je wel uitzetten. SEO blijft immers altijd zichtbaar, ook als je geen advertentietegoed betaalt. SEO zou daarmee altijd een plekje moeten hebben in je onlinemarketingstrategie.

Wat zijn de voordelen van SEO?

De voordelen van SEO zijn als volgt:

  • Je kunt hoge posities in de zoekmachines behalen, zonder daar iedere maand flink voor te betalen;
  • Je kunt de naamsbekendheid van je website of bedrijf een flinke boost geven;
  • De hoge ranking in de zoekmachines is, als je deze eenmaal behaald hebt, stabiel en daarmee zal je niet zomaar weer wegzakken in resultaten;
  • Er bestaan talloze mogelijkheden om je concurrentie voor te blijven. Met behulp van een goede SEO-partner kun je een goede strategie ontwikkelen.

Wat zijn de nadelen van SEO?

Natuurlijk kent SEO ook een aantal nadelen, namelijk:

  • Het kan iets langer duren, voordat je zichtbaar bent op een bepaald zoekwoord. Gelukkig kennen wij de technieken om wél snel zichtbaar te zijn;
  • Het is arbeidsintensief om alles zelf te doen. Echter kunnen wij jou daarbij helpen.

SEO en SEA combineren?

Natuurlijk kun je SEO en SEA ook met elkaar combineren. Je hoeft immers geen keuze te maken. Bepaalde zoektermen zijn onderhevig aan zoveel concurrentie, dat het haast onmogelijk is om hierop gevonden te worden. Echter betekent dat ook weer dat de kosten per klik in de zoekmachines ook weer duurder zijn. Gelukkig kunnen wij jou hier goed in adviseren. Zo is het soms ook verstandig om een competitief zoekwoord links te laten liggen én om dan te kiezen voor een zoekwoord waar minder concurrentie op zit. Je kunt beter tien keer goed gevonden worden op een zoekwoord waar minder op gezocht wordt dan eindeloos bezig te zijn met een bepaald zoekwoord. Uiteindelijk behaal je hetzelfde aantal bezoekers door te kiezen voor bepaalde zoekwoorden.

Gelukkig hoef je deze beslissing niet helemaal zelf te maken. Wij staan natuurlijk altijd open voor een vrijblijvend telefoongesprek. Via het onderstaande formulier kun je zelf aangeven wanneer je graag gebeld wil worden. We proberen je op deze datum terug te bellen.

 

Stuur je liever een mailtje? Dan kun je naar ons contactformulier navigeren.

Vind jij dit ook een interessant blogartikel? Deel dit blogbericht dan op social media via de onderstaande social share knoppen. Uiteraard mag je ook een reactie achterlaten. Onze experts beantwoorden deze graag.

Laat een reactie achter

1
Hoi! Heb je een vraag? Stuur gerust een bericht! Meestal ontvang je binnen 57 minuten een reactie.
Powered by