Onze blog

Home // SEO tips // No-follow links: draagt het bij aan de vindbaarheid van je website?

No-follow links: draagt het bij aan de vindbaarheid van je website?

Linkbuilding is een belangrijk proces in het verbeteren van je Google-posities. Er bestaan verschillen tussen zogeheten no-follow links en do-follow links. In dit blogartikel leggen we je de verschillen uit en hoe beide links bijdragen aan een verbeterde vindbaarheid in de zoekmachines.

Het verschil tussen no-follow en do-follow links

Een no-follow link wordt niet gevolgd door de Google-crawler. Een do-follow link daarentegen wel. Laatstgenoemde neemt zogeheten link juice mee in je website en dat draagt bij aan een betere vindbaarheid van je website, mits je teveel van zulke links in een keer op je website krijgt. Ook is het belangrijk dat de links relevant zijn aan je eigen website.

Een natuurlijke verhouding van links

Linkbuilding is niet voor niets een lastige taak. Het mag namelijk in zekere zin niet ‘opvallen’ voor Google, want anders kan het bestraft worden met een Google-penalty. Een natuurlijke verhouding van links is dan natuurlijk wel zo verstandig. Om die reden dragen óók no-follow links aan een verbeterde vindbaarheid. Het alleen maar generen van follow links is namelijk pure onzin. Google krijgt dan mogelijk het idee dat je hen belazert. Als er veel links naar je website toewijzen, welke allemaal follow zijn, zal Google beginnen met argwanen.

Grotere websites, zoals Wikipedia en Checkmoz, hebben ook veel links naar hun website. Lang niet alle links daarnaar toe zijn follow. Er zijn namelijk ook talloze websites die linken naar hun website, zonder autoriteit mee te geven – althans dat zou je denken.

Het werven van no-follow links doe je overigens niet alleen voor een betere vindbaarheid, maar ook voor meer bezoekers. Je genereert namelijk ook ‘gewoon’ meer bezoekers door links te hebben op andere website. Immers kunnen mensen daarop klikken en navigeren naar jouw website.

Het genereren van bezoekers

Als je op zoek gaat naar links naar je website, is het dus belangrijk om een goede mix te hebben. Niet alleen een mix in footer links, widget links, tekst links of startpagina links – maar dus ook in nofollow en dofollow links. Hoe meer bezoekers jij kunt behalen buiten de zoekmachines om, hoe beter Google jouw website ook rankt in de zoekresultaten.

TrustRank

Een andere belangrijke reden voor het verwerven van no-follow links is de zogeheten ‘TrustRank’. Volgens verschillende experts heeft Google namelijk een algoritme om te bekijken of websites wel betrouwbaar zijn. Google focust zich meer op context en laat anchorteksten steeds meer achterwege. Alhoewel een no-follow link geen linkjuice mee geeft, draagt het wel bij aan verbeterde TrustRank.

Hoe kom je aan no-follow links?

Het verkrijgen van no-follow links is vrij gemakkelijk. Zo kun je onder andere via social media no-follow links genereren. Als je bijvoorbeeld een actieve Facebook-pagina voor je bedrijf hebt, kun je zodoende al gemakkelijk links genereren. Plaats bijvoorbeeld regelmatig links naar je website, waar relevante content staat. Ook de reacties op social media kunnen bijdragen aan links naar je website. Meng je daarom in discussies en plaats links naar onder andere de blog van je website.

Vind jij dit ook een interessant nieuwsartikel? Deel dit blogbericht dan op social media met je zakelijke relaties.

Laat een reactie achter

1
Hoi! Heb je een vraag? Stuur gerust een bericht! Meestal ontvang je binnen 57 minuten een reactie.
Powered by